Вітаю Вас Гість | RSS
Субота
03.12.2016, 12:33
Практичний психолог
Ковельського професійного ліцею
Головна Каталог статей Реєстрація Вхід
Меню сайту

Каталог статей
Статті по психології [17]
Вчителю на замітку [22]
Для Вас, батьки [26]
На допомогу класному керівнику [16]
Школа лідерів [9]
"Все в твоїх руках" (сторінка для учнів) [18]
Притчі, афоризми [17]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 321

Форма входу

Головна » Статті » Вчителю на замітку

Активізація процесу розуміння між учнями та педагогами

Сьогодні на запитання „Що ви змінили б у ліцеї?” багато хто відповідає: „Ставлення педагогів. Щоб більше довіряли, не принижували нас, позбулися упередженості”.

     Дві головні фігури – учитель і учень. Їхнє спілкування стає важливою умовою ефективності навчально – виховного процесу.

     Іноді в навчальних закладах спостерігається така ситуація: педагоги праг- нуть поліпшити навчання і дисципліну, але вибирають помилковий шлях – шлях боротьби проти учнів, прагнуть підкорити їх своїй волі, часто забувають про таке поняття, як особистість. Як результат – два протиборчих табори: вчителі та учні, які діють не в ім'я спільної мети, а на захист своїх інтересів. І ще: учні не звертають уваги на вимоги педагогів і ліцею.

     Завдання вчителя – створити й підтримувати доброзичливість і взаєморозуміння. А для цього необхідно постійно вивчати особливості своїх учнів і спостерігати за особливістю реакцій та поведінкою учнів.

     Вчителі не завжди усвідомлюють свою роль в організації контактів. З появою труднощів у спілкуванні близько 25% вважають, що проблеми „створюють учні”, конфлікти є наслідком їхньої невихованості.

     Таким чином, виникає конфліктна ситуація, в якій учасники обстоюють свої особисті наміри та інтереси.

     Дві третини учнів об'єктом конфлікту бачать реальне протиріччя, що виявляється у:

протилежності поглядів учнів і педагогів на зміст дисципліни;

неоптимально вироблених і не узгоджених з учнями критеріях оцінювання результату навчальної роботи;

відсутності у вчителів викладацьких умінь і навичок;

відсутності педагогічної етики й такту;

прихильності до традиційної авторитарної педагогічної філософії.

     Чи можливо уникнути в роботі з учнями конфліктних ситуацій?

Конфліктні ситуації властиві процесу навчання і спілкування вчителя з учнями. Але конфліктна ситуація – це сигнал, вказівка на конкретну проблему. Це з'ясоване, неприховане протиріччя, яке не можна залишити без уваги.

     Сама посада вчителя припускає можливість конфліктних ситуацій, де об'єктом можуть бути право вчителя очікувати від учнів безсумнівного виконання навчальних завдань, правил поведінки, право учнів і вчителя на почуття власної гідності. Але щоб виник конфлікт, однієї конфліктої ситуації недостатньо: конфліктна ситуація може існувати задовго до того, як відбудеться пряме зіткнення. Щоб відбувся конфлікт, потрібні дії з боку опонентів, спрямовані на досягнення їх особистої мети (тобто інцидент).

     Виникнення інциденту можливе як з боку учня (небажана поведінка), так і з боку вчителя (педагогічні помилки).

     Конфлікту легше запобігти, ніж його подолати. Але якщо запобігти конфлікту не вдалося, то доведеться його вирішувати, оскільки поглиблені й систематичні конфлікти небезпечні як для педагогів, так і для учнів.

 

П'ять принципів, що допомагають уникнути конфлікту у спілкуванні з людьми

 

Не виражайте сумніву щодо розумових здібностей вашого співрозмовника.

Підтримуйте в людини віру в себе.

Розмовляючи з людьми, не починайте з питань, у яких у вас із людиною наявні протиріччя.

Прагнучи переконати людину, потрібно спочатку дати їй висловитися.

Критикуйте позитивно:

вона повинна  бути засобом, а не метою;

її висловлює людина, яка користується довірою і повагою;

критикується справа, діяльність, а не людина;

вона застосовується в особливих випадках, а не є повсякденною і звичною;

критикуйте наодинці і дружнім тоном.

 Правила розв'язання конфліктних ситуацій

 Не починайте свою  промову з вислову: "Я давно вже хотів сказати…"

Уникайте слів завжди і ніколи.

Якщо цю людину ви ніколи не хвалили, не очікуйте, що на вашу критику вона відреагує позитивно.

Критикуйте лише те, що можна змінити.

Не порівнюйте поведінку цієї людини з поведінкою інших. Це принижує.

Не знищуйте індивідуальність.

Не приписуйте співрозмовнику того, чого він не казав. Краще не перебільшувати – можуть звинуватити у брехні.

Не зосереджуйтесь на особистості суперника, активізуйте увагу на проблемі й варіантах її вирішення.

Не кажіть тільки про свої проблеми, дайте змогу висловитися партнеру й уважно вислухайте його.

 Не робіть висновки за партнера.

 Перше зауваження людині доцільно робити наодинці.

 Давайте людям психологічну паузу, що може зняти емоційне    навантаження.

 Прагніть щиро зрозуміти співрозмовника.

 Свою помилку визнайте швидко і рішуче, випереджаючи можливу критику.

 Визначте динаміку взаємин і усвідомте мету й мотиви поведінки співрозмовника.

 Зміцнюйте позитивну атмосферу у спілкуванні.

 Перетворюйте свої проблеми на нові можливості й перспективи.

 Відчувайте, коли потрібно відступити.

 Безвихідних ситуацій не буває.

 Дійте! Не уникайте конфліктів, а намагайтеся їх вирішувати й запобігати негативним наслідкам.

 Поради для людей запальних і дратівливих, яким часто доводиться потрапляти, а може, і створювати через необачність конфліктні ситуації:

 намагайтеся не залишатися наодинці зі своїми проблемами;

вмійте на деякий час абстрагуватися від своїх турбот;

не впадайте у гнів. Робіть паузи, що запобігають вибухові гніву;

не будьте примхливими, поступайтеся;

не ставте високих вимог. Той, хто занадто багато очікує від інших, постійно відчуває невдоволення від того, що вони не відповідають його вимогам.

 

Категорія: Вчителю на замітку | Додав: psyholog (01.06.2011)
Переглядів: 1367 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Copyright MyCorp © 2016
Безкоштовний хостинг uCoz